henvisningsgebyr job

Det kigger recruitere efter på din LinkedIn

TechParken løser rekrutterings opgaver for arbejdspladser, der forståeligt nok, hellere vil bruge tiden på egne spændende opgaver.
Det er ikke fordi, at de ikke kunne gøre det selv, det er blot utrolig tidskrævende og de risikerer at finde den forkerte (hvilket er endnu mere bekosteligt).

Derfor hyrer de et rekrutteringsfirma.


Arbejdspladsen søger en kollega der har visse kompetencer, både nogle der er “nice to have” og de vigtigste “need to have”. Herudover er det selvfølgelig essentielt at personen matcher selve arbejdskulturen og de betingelser der skal arbejdes under.

Når alt er på plads går jeg igang med at søge og lave en pulje af mulige kandidater til stillingen.
Ofte er der også et stillingsopslag, så der kommer en del ind den vej, men det er ikke altid (nok).

Jeg har efter mange år i branchen oparbejdet et stort netværk af spændende profiler, især på diverse online platforme.

Med deres 546 millioner profiler, er Linkedin selvfølgelig et af dem jeg bruger minimum 65% af min search tid på, så som jobsøgende er det et uundværlig redskab til dig ift. at blive set/fundet af recruitere. Connect gerne med mig HER!

Dette blogindlæg omhandler kun LinkedIn profiler,  generelle tips til LinkedIn og gennemgang af andre online platforme, kommer i et fremtidigt blogindlæg. Vær opmærksom på at der findes en del recruitere, der ikke søger i andet end LinkedIn. 

1. Din LinkedIn Overskrift

Vi klikker IKKE tilfældigvis ind på “Søger nye udfordringer”, så du skal selv formidle i din overskrift, HVAD og hvor, du søger.
Der er 110 karakterer at bruge, så du kan sagtens skrive en længere tekst.

Eksempler til inspiration:

  • “Jobsøgende KAM i textil branchen, uden klausul ? kører gerne hele DK rundt ? 88 88 88 88”
  • “Scrum master, med speciale i mobilbranchen, søger nyt team på Fyn”
  • “Effektiv PA med 10 års erfaring, søger ny CEO i hovedstadsområdet”
  • “Autodidakt Python udvikler søger søde kollegaer 24t/u i Midtjylland ? mail@techparken.dk”
  • “Entreprenant C?O fra 3*Gazelle firma, søger nye bonede gulve i Aarhus området.
  • “Erfaren underviser ?‍? søger opgaver i det private, primært i trekants-området”

Overskriften er din første chance for at blive set – grib den!

Hvis du er glad for emojis og syntes at de matcher med din profil, så kan du finde en masse gode HER!

2. Billede & Banner

Et ærligt billede af dit ansigt, fra en professionel fotograf fungerer bedst.
Undgå at fifle for meget med Photoshop og div. filtrer, det giver bagslag når du møder op til jobsamtalen.

Et banner er en god måde at stå lidt mere kreativt frem, brug et billede der matcher det der kendetegner dig – gerne et du selv har taget og hvor der følger en personlig fortælling med. Alternativt ligger der utallige versioner HER!

Du er også velkommen til at kopiere og bruge nedenstående:

3. Geografi

Undgå blot at skrive “Danmark”, hvis du ikke er interesseret i at arbejde i hele DK!
Hvis du er i tvivl om hvilket område du ønsker at arbejde i, så bare vælg det område du bor i.

4. Resumé = Opsummering

Fantastisk mulighed for at introducere dig selv! hvad du kan og har lyst til.
Her er der (udover salgstalen) også plads til de mere bløde værdier, egenskaber og ønsker til stillingen.

Hvis ikke du skriver noget her (og der er god plads = 2.000 anslag), så er det første vi ser, dine arbejdserfaringer og vi aner ikke hvad du gerne vil, hvad du kan og hvem du er. Det er VIGTIGT at du udfylder denne!

Hvis du nu sidder og tænker “de kan da bare læse alle mine arbejdserfaringer og resten af min profil, så giver det sig selv hvad jeg kan”, så kan du desværre sagtens være gået glip af flere jobtilbud. Det svarer til at man tager en fagbog op og ikke kan finde en introduktion nogle steder. Antag ikke – skær det ud i pap.

Hvis du endda arbejder med formidling, så er det kun en fordel for dig, hvis du kan koble en lille fortælling (om dig) på.
Uanset hvad, så udnyt chancen for at tydeliggøre vigtige (søgbare) kompetencer, du ikke kan flette ind under uddannelse og erhvervserfaring.

5. Sprog

Ja, du er desværre nødt til at lave 2 versioner af din profil, hvis du også vil ses af internationale recruitere. En del af de større DK koncerner har engelsktalende HR medarbejdere, så hvis de er noget for dig, så skal du helt sikkert have den engelske del med!

6. Erhvervserfaring

Hvor, hvornår og som hvad.

Pas på med at antage, at alle ved hvad en med din titel har af opgaver og ansvar, det er vidt forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads. Uddyb dine primære områder og kom gerne med eksempler på gode resultater.

INDSÆT:

  • Arbejdsopgaver der enten matcher og/eller er vigtige for det du ønsker fremover
  • Resultater, gerne i tal eller %  –  læs evt. vores blog indlæg med tips til CV indhold HER!
  • Indsæt billeder, video og links til udgivelser, under hver relevant ansættelse – det virker!
  • Lad være med at fylde information på en ansættelse, du ikke ønsker fokus på!

Du behøver ikke altid matche et stillingsopslag 100%  – hvis bare det er tydeligt at du har opnået den ønskede viden og erfaring på anden vis, det er det du skal have formidlet under hver ansættelse.

7. Anssætteleslængder

Det er dyrt for en arbejdsgiver at lære en ny medarbejder op, så de har selvfølgelig en interesse i at du ikke lige smutter efter de første 6 mdr.
Bl.a. derfor kigger vi dine ansættelser igennem – for at se hvor lang tid du har været hver sted.

Hvorfor er det vigtigt?

I for eksempel IT branchen, er det ikke usædvanligt at finde kandidater, der løbende skifter stillinger efter 2-3 år, mens det i en anden branche ses som ustabilt, hvis ikke kandidaten har holdt sig til at skifte inden for samme organisation.

Har du været 35 år samme sted, i samme stilling, skal du nok desværre heller ikke regne med at blive rekrutteret til et lyn vækstende start-up. Men ok, der er ingen regler uden undtagelser 😀

Tip: Hvis du f.eks. har været kontorvikar via vikarbureau 5 gange på 2 år, så kan du med fordel samle dem i 1 ansættelse og så uddybe hvor du har været, i hvilken funktion og hvilke arbejdsopgaver du har haft – nedenunder.

8. Forklaring på jobskifte

Der er ingen grund til at skrive en længere forklaring på, hvorfor du har skiftet arbejde, det flytter læserens fokus væk fra dine kompetencer og erfaringer.

Der er dog enkelte gange hvor det kan være til din egen fordel.

Har der været en del virak i pressen omkring pågældende arbejdsplads, eller har du f.eks. været nødsaget til at flytte længere væk, kort tid efter en ansættelse, så kan du med fordel tilføje en kortere forklaring under “Beskrivelse” i stillingen.

9. Uddannelser

Selvom dit studie har fyldt dit liv og alle i din omgangskreds ved hvad du har lært og hvad du kan bruge det til, så er det ikke sikkert at din kommende arbejdsgiver – eller en recruiter ved det i detaljer.

Flere studier lapper lidt ind over hinanden, så selvom du ikke har den specifikke uddannelse der efterspørges af arbejdsgiver, kan du sagtens have haft flere fag der har været meget relevante – sørg for at formidle det under dette punkt, så ingen er i tvivl om hvad du har lært.

10. Kurser

Samme som ovenstående. Husk også alle dine certificeringer (fra dette århundrede) og tilføj evt. private kurser.
Det kunne være et hyggeligt spejlrefleks kursus, sprog, kultur eller billedbehandlings kursus, du har taget med en ven i fritiden – det viser noget om dig og kan sagtens være et plus i jobsøgningen.

11. Anbefalinger

Anbefal kun personer som du kan stå inde for, men vid at det er en oplagt mulighed for at blive set som en positiv kollega/leder, af besøgende på den pågældendes profil (som ofte klikker videre, til den person der har skrevet anbefalingen).

Bed om anbefaling fra tidligere kollega eller leder, men sørg for at de kun fremhæver det du selv har en interesse i.

12. Grupper

Hvilke grupper følger du? Hvilke personer? Hvad har du interesse indenfor – og hvad kommenterer du på.
Hvis du ikke er et 100% match, men vi alligevel kan se at du hjælper dit netværk med området og følger bestemte virksomheder, fagområder osv. som er aktuelle for stillingen, så kan det kun være til din fordel.

TIPS

Udover dine digitale CV profiler, så husk også at du er MEGET synlig online.

Efter at have set dit CV/LinkedIn profil, så klikker de fleste rekrutterings ansvarlige forbi dine sociale medier – og stalker dig det bedste vi kan 😉 De andre medier viser flere nuancer af dig vha. billeder og video.

OBS: hvis du søger en leder stilling, der kræver en vis rummelighed, så er det selvfølgelig knapt så heldig at være en del af en negativ Facebook gruppe, eller have kommenteret voldsom kritisk/unuanceret på et online tilgængelig post eller avis artikel.
Vi kan alle have en dårlig dag, skriv ind til side-indehaver, hvis det er tilfældet – og få det slettet!

VIGTIGT!

Vi søger ofte efter specifikke nøgleord som har været “need to have” fra arbejdspladsen.

De vigtigste steder dine nøgleord kan findes, er i din Overskrift, dine Jobtitler og ikke mindst i dit Resume – så husk at få skrevet de ord ind, som du ved de leder efter, eller ønsker de finder dig på!

Sidst men ikke mindst, HUSK nu at sørge for at dine kontaktinformationer er opdaterede! 

Jeg håber du kunne bruge ovenstående råd til at toptune din LinkedIn profil. Held og lykke med jobsøgningen herfra.
Bedste hilsner  ?

Serina Klejstrup Hedegaard

Fif fra en Headhunter